Wednesday, December 22, 2004

مراكز جمعيتى تركى آذربايجانى و تركى خلجى در شهرستان تفرش- استان مركزى آذربايجان



مراكز جمعيتى تركى آذربايجانى و تركى خلجى در شهرستان تفرش- استان مركزى آذربايجان

ميراث خبر، گروه فرهنگ

ميراث خبر، گروه فرهنگ _ يكي از گويش هاي رايج در منطقه تفرش در استان مركزي «بوره بشو burabaso» به معناي بيا و برو ناميده مي شود. اين گويش تا بيست سال پيش در محله مشهد شهر تفرش نيز رواج داشت، اما اكنون تقريبا از بين رفته و فقط در روستاي كهك، مردم با اين گويش تكلم مي كنند. بور بشه مخفف عبارت «بوره بشيمان» است كه معناي بيا برويم مي دهد.

«محمد ميرشكرايي»، مردم شناسي كه در ارتباط با شهرستان تفرش تحقيق كرده است، درباره اين گويش مي گويد:«زبان اهالي روستاي كهك، گونه اي از «تاتي» و به اصطلاح خودشان «باباطاهري» يا «كيكي Kiyaki» و به اصطلاح مردم تفرش «بوره بشو» است. در حوزه مركزي تفرش، كهك تنها روستايي است كه مردم آن به زبان تاتي كه به نظر من لايه زيرين زباني اين منطقه است، صحبت مي كنند.»

امروزه اهالي شهر تفرش، فارسي را با لهجه اصيل حرف مي زنند.

در شهر فرمهين (يكي ديگر از شهرهاي منطقه) نيز زبان رايج، فارسي است. تنها مهاجرين روستايي ترك و خلج در اين شهر به زبان خود صحبت مي كنند.
زبان اهالي روستاهاي نقوسان و ابره‌در نيز فارسي است ولي از چند دهه قبل تعدادي عشاير ترك زبان در روستاي ابره‌در ساكن شده اند كه اين افراد به زبان تركي حرف مي زنند.
اهالي روستاهاي فريسمانه،‌ كهلو عليا، وسمق، دستجان و فشك، ترك زبان هستند اما به زبان فارسي نيز آشنايي دارند. تنها در روستاي كهلو عليا كه از شهر فاصله زيادي دارد زنان و مردان كهنسال زبان فارسي را نياموخته اند.

تنها نقطه اي كه در اين منطقه مردم آن به زبان خلجي صحبت مي كنند، روستاي سفيداب است. با اينكه گويش اصلي اهالي اين روستا، خلجي است اما كودكان اين منطقه به زبان فارسي حرف مي زنند و با گويش خلجي آشنايي ندارند. در ميان بزرگسالان نيز تكلم به زبان فارسي به گويش خلجي ترجيح داده مي شود. از روستاي سفيداب به سمت آشتيان روستاهاي خلج زبان، قرار گرفته اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home