Wednesday, May 04, 2005

پهلوان ابوالمظفر يوسف ساوي



پهلوان ابوالمظفر يوسف ساوي از اولاد سلاطين عظيم الشأن تركان آل عثماني


پيشگامي ورزش تركان در ورزش ايران و جهان

نشريه نويد آذربايجان- شماره 414 - سال هفتم- 4صفر- 25اسفند- 15مارج 2005

“پهلوان »يوسف ساوي«“ يكي ديگر از پهلوانان بنام و معروف ايران ميباشد. وي اصالتاً از اولاد سلاطين عظيمالشأن تركان آل عثماني بوده و در كودكي بر اثر سوء قصدي كه قرار بود به جان وي انجام شود، توسط “خواجه عماالدين محمود گرجستاني” تاجر ساكن ساوه، از سرزمين عثماني به ساوه منتقل گرديد. در آن زمان “محمود بيگآق قويونلو” بر ساوه حكومت ميراند.

“ابوالمظفر يوسف” (نام عثماني پهلوان يوسف ساوي) تا ايام جواني در ساوه ساكن بوده و به ورزشهاي باستاني و كشتي پهلواني ايران ميپرداخت و به سبب اينكه وي پرورش و تربيت يافتة شهر ساوه بود، به پهلوان يوسف ساوي معروف گرديده بود.

وي در سال 864 هجري قمري به هندوستان عزيمت نمود. (به نقل از كتاب »“تاريخ فرشته”« نوشتة ملامحمد قاسم هندوشاه، چاپ بمبئي هندوستان، صفحة 2و3) و در شهر “بيدر” به ترويج ورزش باستاني ايران پرداخت و ديري نگذشت كه جوانان هندي به اين ورزش جديد اقبال نشان دادند و زير نظر پهلوان يوسف به آموختن فنون كشتي و عمليات ورزشي زورخانهاي پرداختند. پهلوان يوسف ساوي در حضور “امير محمد بهمني” حاكم دكن و بيدر، در هنگام كشتي گرفتن با پهلوان دهلي، او را چنان بر زمين كوفت كه ديگر برنخاست.

از آن پس پهلوان يوسف در بارگاه “امير محمد بهمني” تقرب حاصل كرد و به عنوان داروغه، صاحب نفوذ و اعتبار فراواني شد و دامنة قدرت او به جايي رسيد كه به حكومت رسيد و بر قسمت وسيعي از خاك هندوستان حاكم شد. سلسلة حكومتي كه پهلوان يوسف ساوي بنيانگذار آن بود، به سلسلة “عادلشاهيه” (عادل شاهيان) معروف شد. اميران اين سلسلة ترك، مدت 202 سال (از سال 895 تا 1097 هجري قمري) به عدل و داد و جوانمردي در هندوستان حكومت كردند. (12)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home