Thursday, November 17, 2005



درگيری و اغتشاش در شهر ساوه آزربايجان

گزارش مشروحی از مشکلات و اعتراضات مردم ساوه آزربايجان

پنجشنبه ٢۶ آبان ١٣٨۴ – ١۷ نوامبر ٢٠٠۵

جمعيت انبوهی از مردم حاشيه نشين ساوه آزربايجان، روز شنبه با تجمع در مقابل شهرداری، ضمن ابراز شعارهايی بر عليه شهردار و فرماندار اين شهرستان از بی توجهی مسوولان دولتی نسبت به وضعيت مردم فقير حاشيه نشين انتقاد کردند.

به استناد گزارش خبرگزاری "ايلنـا" اين افراد با مسدود ساختن جاده بين الملل تهران ـ اصفهان در مقابل شهرداری ساوه با دادن شعار" شهردار بی لياقت، استعفا استعفا" از نحوه رفتار و مديريت خانم مهری روستايی گرايلو، شهردار ساوه به شدت انتقاد کردند. شهر ساوه بدليل قرار داشتن در نقطه تلاقی چهار استان مهم کشور از موقعيت مهم سياسی و جغرافيايی برخوردار است.اين جمعيت که اغلب از ساکنان مناطق فقيرنشين فانوس آباد، عبدل اباد، حلبی آباد، هادی آباد و محله محروم "پيک نيک گاز" بودند آنگاه با دادن شعارهايی بر عليه دولتمردان جمهوری اسلامی خواستار برکناری فوری مهری روستايی گرايلو شهردار و عليرضا آشناگر فرماندار ساوه شدند. اما خانم روستايی گرايلو معتقد است اين افراد در محدوده خارج از حريم شهری بنا ساخته اند و بايد از همه حقوق اجتماعی و شهری محروم شوند تا تنبيه شده و به مناطق اوليه سکونتشان بازگردند.

فقر، فساد، بيکاری و اعتياد، طلاق و انبوهی از ناهنجاريهای اخلاقی و اجتماعی در بين ساکنان مناطق حاشيه نشين ساوه بيداد می کند در حاليکه به استناد آمار و ارقام، بيشترين درصد شرکت کنندگان در انتخابات مختلف را همين حاشيه نشينان فقير تشکيل می دهند. ساکنان حلبی آباد در حاشيه شهر ساوه می گويند آب مصرفی آنان مملو از انگل و کرمهای بيماری زاست و هزينه سرسام آور درمان نيز آنها را مستاصل کرده است. نشريه محلی "اعـتـدال" در شماره های اخير به درج و انتشار مشکل حاشيه نشينان ساوه روی آورده است و حجت الاسلام حسين اسلامی (نماينده مردم ساوه) از دو سال پيش به آنان قول داده که مشکلاتشان را در سطوح عال نظام پيگيری خواهد کرد اما ظاهرا کاسه صبر حاشيه نشينان به سر آمده و يک بحران جدی در اين منطقه در حال شکل گيری است.

همزمان جمعيت کثيری از مردم بخش روستانشين آوه (در حد فاصل ساوه و قم) پس از صدور احکام قوه قضاييه مبنی بر ابطال آرای هيات واگذاری زمين در بين کشاورزان محلی آن منطقه، با حالتی خشمگين به خيابانها ريختند و با آسيب زدن به اموال عمومی، همچنين با نيروهای پليس ضد شورش که از استان قم به اين منطقه آمده بودند به شدت درگير شدند. اين ساکنان می گويند از بيست وپنج سال پيش تاکنون بر روی زمينهای کشاورزی کار کرده اند و ديگر حاضر نيستند به نظام ارباب و رعيتی بازگردند. تعدادی از تظاهرکنندگان مجروح يا مصدوم که اغلب از جوانان و نوجوانان هستند اکنون در بيمارستانهای قم و اراک بستری شده اند. آقای آشناگر فرماندار ساوه از کارمندان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) در ساوه خواسته است تا از انعکاس رسانه يی هرگونه خبر يا عکس در مورد اين اغتشاشات اکيــدا خودداری کنند. آخرين اخبار رسيده از منطقه آشوب زده آوه حاکيست که نيروهای پليس ضداغتشاش، کماکان با تجهيزات کامل در آن منطقه باقی مانده اند و هرگونه حرکت يا تجمع اعتراض آميز را سرکوب می کنند. درگيريهای مذکور کمترين بازتابی در رسانه ملی صدا و سيمای جمهوری اسلامی نداشت و گويا سياست فعلی نظام، ممانعت از انتشار اخبار درگيريها و تشنج امنيتی در مناطق مختلف کشور است.

علاوه بر اين، با گذشت کمتر از يک ماه از قتل فجيع يک دختر دانشجو در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی ساوه که اعتراضات و واکنشهای تند دانشجويی را در پی داشت هنوز پليس نتوانسته به هيچ سرنخ يا مدرک متقنی از قاتل دست يابد. خانم" آزاده وظيفه دوست" دانشجوی ترم هفتم مهندسی الکترونيک و اهل تهران (کرج) سه هفته پيش هنگامی که در حال عبور از مقابل دانشگاه آزاد ساوه بود مورد تعرض دو نفر موتورسوار جوانی قرار گرفت که قصد داشتند او را مورد آزار و اذيت جنسی قرار دهند. اين افراد با پرتاب کردن عمدی اين دانشجو و برخورد سرش با جدول کنار خيابان، موجبات مرگ مغزی او را فراهم کردند. خانم "وظيفه دوست" کمتر از ده روز در حالت بيهوشی و کما بود تا اينکه تسليم مرگ شد. هزاران دانشجوی اين دانشگاه با تحصن در بلوار شهيد بهشتی ساوه و مسدود کردن بخشی از جاده تهران ـ همدان که با راهبندان و ترافيک شديدی همراه بود بر عليه فرماندار ساوه و مسوولان پليس شعار دادند و خواستار حضور فوری فرماندار به عنوان بالاترين مقام امننيتی شهرستان، برای پاسخگويی به سئوالات و مطالباتشان شدند.

با حضور عليرضا آشناگر فرماندار ساوه، دانشجويان خشمگين که از مرگ دلخراش همکلاسيشان به خشم آمده بودند به "هـــو" کردن فرماندار ساوه پرداختند و با ابراز شعارهايی تندی همچون "فرماندار بی غيرت، استعفا استعفا" خواستار کنار گذاشتن فوری وی از چرخه مديريت اين شهرستان شدند.آقای آشناگر با ابراز سخنانی کوتاه به دانشجويان معترض اخطار نمود هر گونه حرکت اعتراضی را که به حيثيت نظام مقدس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند به شدت سرکوب خواهد کرد. آقای آشناگر از افسران سابق سپاه پاسداران است که پس از جريان دوم خرداد 76 به جرگه اصلاح طلبان پيوست و بلافاصله مديريت سازمان قنـد وشکر استان همدان و پس از آن، سمت فرمانداری ساوه را در دولت سيد محمدخاتمی به دست آورد اما با روی کارآمدن جناح موسوم به اصولگرايان به رهبری دکتر محمود احمدی نژاد، آقای آشناگر اکنون اظهار می کند که به خانواده شهـدا تعلق داشته و يک اصـولگرای واقعی است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home