Sunday, June 24, 2007



شهید چمران و قره باغ!؟ / سید حیدر بیات

اینروزها به مناسبت سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام شهید چمران، هر کدام از رسانه های فارسی زبان چیزی در مورد او می نویسند، اما در هیچ یک از نوشته ها به ملیت آن شهید بزرگ اشاره نمی شود.

شهید چمران اهل روستای چمره از توابع شهرستان نوبران ساوه است. تمامی اهالی این روستا و روستاهای اطراف ترک هستند. آقای امیری در مقدمه دیوان حکیم تیلیم خان می نویسد: «- بخش نوبران: در گذشته نام رسمي اين بخش مزدقان بوده که به مزلقان شهرت داشته، در اين بخش روستايي است به نام مزلقان که رودخانه¬اي دارد به نام «مزلقان¬چاي» که اين رود از کوههاي قاراغان سرچشمه گرفته و يکي از شاخه¬هاي آن رذغ مي¬باشد که روستاي «مرغئي» (مراغه)درحاشيه اين رود واقع شده است. در اين بخش ۱۰۰ روستا واقع است که همگي به زبان ترکي صحبت مي¬کنند»

باری شهید چمران که روزی با دکترای فیزیک هسته ای، حضور در جبهه های ضد اسرائیلی را بر تدریس در بهترین دانشگاههای دنیا ترجیح داد از همین بخش ترکی نشین ساوه یعنی بخش نوبران برخاسته است. چمران در لبنان در کنار امام موسی صدر روحانی مبارز و عرب تبار منشاء خدمات شایانی شد و بعد از انقلاب علی رغم راه یافتن به مجلس شورای اسلامی این بار نیز خاک جبهه های جنوب را به صندلی های نرم مجلس ترجیح داد و در نهایت پس از گذشت حدود نه ماه از آغاز جنگ ایران و عراق در جبهه جنوب و در حين حضور در خط مقدم در دهلاويه و در ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

بسیاری از ما از ملیت چمران خبر نداریم، چنانکه از ملیت شهید دکتر مفتح، شهید صیاد شیرازی که به ترتیب از ترکهای همدان و خراسان هستند خبر نداریم. چنان که از ملیت جهان پهلوان تختی (ترک همدان) خبر نداریم و …..

و تلخ تر اینکه استاد دانشگاه ترکیه نمی دانست که علامه طباطبایی یک ترک تبریزی است، باری…
باری بگذاریم و بگذریم، در این میان خود ماها نیز مقصر هستیم، و گاه زمانی که میتوان با یک تلفن و مکالمه کوتاه به هویت بزرگی پی برد این کار را انجام نمی دهیم و اگر بر فرض این کار را انجام دادیم در رسانه های عمومی منتشر نمی کنیم اما منظور من از نگارش این مختصر چیز دیگری بود، همانگونه که گفتیم زمانی چمران ساوه ای ترک زبان برای دفاع از حقوق مردم فلسطین و لبنان و مبارزه با اسرائیل غاصب راهی لبنان می شود، فلسطینی که هم مذهب و هم زبان او نیست، حال این سوال مطرح میشود که آیا اگر چمران زنده بود قتل عام شیعیان قره باغی توسط ارامنه را تحمل می کرد و با دولت جمهوری اسلامی که دومین شریک تجاری ارمنستان است، مماشات می نمود؟
------------------
گوروش تورک دونیاسی دن — قوراپيشيرن ۱, ۱۳۸۶ #

ساده لیک له دئمک اولماز او رحمتلیک نه ایش گؤره جک ایدی؛ آنجاق آمار بیلیمی بونو ثبوت ائتمه ییر!!

چونکو ایندی ده یوکسک مقاملی تورکلر چوخدولار ولی …

گوروش Aydin K دن — قوراپيشيرن ۱, ۱۳۸۶

میللی بیلینجی اولمایان چمرانلار، شیرین عبادیلر، ابولحسن بنی صدرلر، مهدی بازرگانلار، ……، محسن مجتهد شبستریلر و میلیونلار فارس شوونیسمی نی آذربایجان خالقینا تحمیل ائتمک ایسته گنلر بیزیم نَییمیزه لازیم؟

بیات: میللی بیلینج موطلق دئییلدیکده بیر آز اویدوروجودور.

علیرضا صرافی یازیر انقلاب زامانی تورکلرین یالنیز بیر دنه اؤیرنجی نشریه لری وارایدی. بونون آنلامی بودور کی او زامان میللی بیلینج یوخ کیمی ایدی. چمران دا ائله او زامانلار شهید اولوبدور. منجه بیز هامینی دانماق ایله بیر یئره چاتمایاجاییق. بیر سیرا انسانلار میللی بیلینج مسئله سینده سینانماییبلار و اساسن او زامان بئله بیر شئی مطرح دئییلمیش.
بیرده معاصر تاریخده آذربایجاندا ایکی تورکچولوک حرکتی ثبت اولوبدور. بیریسی پیشه وری گیل بیریسه ایسه خلق مسلمان ماجراسی.

پیشه وری گیل ده سولچولوق قاباریلمیشدی، ان آزی خالقین گؤزونده و خلق مسلماندا بیر نوع خاص مذهبی باخیش حاکیم ایدی، و هئچ بیریسی جیلخا تورکچولوک اساسیندا دئییلدی. بونا گؤره ده میللی بیلینجدن سؤز آچماق بیر آز چتین دیر. میللی بیلینج یالنیز کئچن اون اون بئش ایله عاییددیر.

سایقیلالارلا

0 Comments:

Post a Comment

<< Home