Wednesday, December 05, 2007



مسجد جامع ساوه به دلیل نبود اعتبارات به سوي نابودي تدريجي مي‌ رود

نویسنده خبر:
خلاصه خبرمسجد جامع ساوه كه داراي قابليت هاي معماري و تاريخي حايز اهميتي براي جاودانه شدن درفهرست آثار جهاني يونسكو است، اكنون به دليل نبود اعتبارات به سوي نابودي تدريجي پيش مي رود.

متن خبر
مسجد جامع ساوه به سوي نابودي تدريجي مي‌ رود

مسجد جامع ساوه كه داراي قابليت هاي معماري و تاريخي حايز اهميتي براي جاودانه شدن درفهرست آثار جهاني يونسكو است، اكنون به دليل نبود اعتبارات به سوي نابودي تدريجي پيش مي رود.

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _ مسجد جامع ساوه كه داراي قابليت هاي معماري و تاريخي حايز اهميتي براي جاودانه شدن درفهرست آثار جهاني يونسكو است، اكنون به دليل نبود اعتبارات به سوي نابودي تدريجي پيش مي رود.

پيش از اين "سيد محسن نبوي" سرپرست اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ساوه اعلام كرده بود :« با قرار گرفتن مسجد جامع ساوه در فهرست پروژه هاي ملي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، کار مرمت و بازسازي اين بناي مهم دوره اسلامي آغاز مي شود تا بخت هاي آن براي ثبت در فهرست آثار جهاني افزايش يابد.»

وي گفته بود :« مرمت و احياي مسجد جامع ساوه از جمله پروژه هاي ملي است که امسال و با تخصيص اعتبار ملي معادل 1 ميليارد و 400 ميليون ريال به انجام مي رسد.»

"سيد محمد حسيني" ،رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مرکزي نيز در گفت و گو با رسانه ها ،تاكيد كرده بود:« تمامي برنامه هاي مرمت و حفاظت از مسجد را با اين هدف انجام مي دهيم تا سال هاي آينده بتوان براي ثبت اين اثر در رديف آثار جهاني جايي باز کرد.»

اكنون پس از گذشت دو سال از وعده هاي مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، شواهد گوياي آن است كه وضعيت مسجد جامع ساوه روز به روز نامناسب تر مي شود .

از آن همه اميدواري به ثبت مسجد جامع ساوه در فهرست آثار جهاني روزها مي گذرد و هيچ كدام از برنامه هاي مورد نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي به دليل نبود اعتبارات كافي اجرايي نشده است .

به گفته بسياري از كارشناسان ميراث فرهنگي اگر هم اعتبار اندكي پرداخت شده ، به دليل نبود مرمت اصولي و علمي گنبد مسجد جامع ساوه صدمات جبران ناپذيري ديده و در خطر است .

رييس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري استان مركزي در پاسخ به چرايي وضعيت اين بناي تاريخي كه به كلكسيون معماري و تزئينات دوره اسلامي شهرت پيدا كرده است به ميراث خبر مي گويد :« اختصاص نيافتن اعتبارات كافي در چند سال اخير، تنها مانع ساماندهي و مرمت اين بناي تاريخي است .»

وي در گفت و گو با ميراث خبر تاكيد مي كند :« در حال حاضر مسجد جامع ساوه وضعيت مناسبي ندارد و بسياري از بخش هاي آن دچار آسيب هاي جدي شده است .»

در همين حال، " محمد ايرانشاهي "، مدير پروژه مرمت مسجد جامع ساوه ،اقدامات مرمتي خود را با توجه به اعتبارات موجود به اتمام رسيده اعلام مي كند .

مسجد تاريخي ساوه به دليل نبود مرمت هاي اصولي دچار شكاف هاي بسياري در جداره هاي پيكر خود شده است و اين وضعيت اين سوال را به وجود مي آورد آيا مهمترين بناي ديرينه ساوه زمستان امسال را تاب مي آورد ؟

مسجد جامع ساوه هنوز هم به گفته كارشناسان و متخصصان ويژگي‌هاي معماري دوره هاي آل بويه، ايلخاني و صفوي را در سازه هايش نگاه داشته تا بتواند خود را به جهانيان بشناساند. كارشناسان هم معتقدند اين همه ارزش تاريخي ، مسجد را براي جهاني شدن نامزد مي‌كند اما چون هميشه براي اجرايي شدن فاصله ها بيشتر مي شود.

مسجد جامع ساوه که 4 هزار و 200 متر مربع وسعت دارد در سال 1310 به عنوان نخستين مكان تاريخي استان مركزي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home