Thursday, July 31, 2008

گرارشی از پنجمین یادمان حکیم تیلیم خان ساوه ای/اسدالله امیری



گرارشی از پنجمین یادمان حکیم تیلیم خان ساوه ای/اسدالله امیری

بسمه تعالی

در سالروز میلاد باسعادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) ، در تاریخ 26/4/87 پنجمین مراسم بزرگداشت مقام شامخ شاعر و عارف بزرگ دنیای اسلام، حکیم تیلیم خان ساوه­ای، در زادگاه آن شاعر، روستای مرغئی(مراغه) از توابع بخش نوبران ساوه با شعار "همه چیز به خاطر تیلیم خان" برگزار گردید. این مراسم که با شرکت جمع کثیری از مردم مرغئی و روستاها و شهرهای مختلف از جمله غرق آباد، ساوه، زرند، قاراقان، قم، کرج، شهریار، اسلامشهر، تهران، کرج، میانه، همدان، شیراز،ترکمن صحرا و اکثر شهرهای آذربایجان انجام می شد با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط آقای داود ذوقی آغاز گردید. سپس آقای حاج احمد امیری به عنوان مجری برنامه ضمن تبریک میلاد فرخنده حضرت امام علی(ع)، به میهمانان خوش آمد گفت. سپس مقالات و اشعاری توسط اشخاص ذیل قرائت شد:

- اسدالله امیری، مقاله ( من سنی هاردا آختاریم)

- حیدر خادملو، شعر (دو قطعه: شعر حکیم و شعر خودش)

- اصغر کریمی، مقاله (هویت)

- حاج علی سیفی، شعر

- دوکتور حسین محمدخانی"گونئیلی"،قرائت پیام دکتر جواد هیئت و مقاله (تیلیم خان شعرینده اویودلر)

- حاج احمد امیری، مقاله (سیری در اندیشه های دینی حکیم تیلیم خان)

- براتعلی فتح اللهی، شعر(بازگشت به خویشتن- گتیر کلشلریمی....)

- استاد اسدالله مردانی، سخنرانی(ارتباط ماذون قشقایی و تیلیم خان و...)

- آقای حاج حسین هوشیار(شعری از شاعر اهل روستای میصیرقان قاراقان : مرحوم حاج اکبر خان رزاقی)

- آقای پناهی، سخنرانی (ارتباط تیلیم خان و آشیقها)

- حاج بیرامعلی معصومی، شعر(شعرحکیم تیلیم خان)

- آغشین آق کمرلی، سخنرانی، حکیم تیلیم خانین شعری و دیلی حاقدا

- استاد هاشم طرلان، شعر

- استاد غلامرضا بهاری، شعر(بهارلی رضا و تیلیم خان و ...)

- بختیار فرخ، شعر(تیلیم، دیلیم، ائلیم)

- حاج اسماعیل مرادی، قرائت شعر تاریخنامه تیلیم خان (حاج اسماعیل مرادی علیرغم نابینا بودن بسیاری از اشعار تیلیم خان را حفظ است)

- آقای امیر حسینی، مقاله، عشق دونیاسی



با نزدیک شدن به لحظات ملکوتی اذان ظهر، مراسم قبل از ظهر در ساعت 13 به پایان رسیده و جماعت حاضر به سمت مزار حکیم حرکت نموده و به نمایندگی آشیق علی رمضانی(گونش) به مزار حکیم گل اهدا نموده و فاتحه قرائت نمودند.

پس از اقامه نماز و صرف ناهار در مسجد، مراسم بعد از ظهر در باغی در نزدیکی روستا با قرائت شعری توسط آقای پالیزبان ادامه یافت. اجرای موسیقی توسط آشیقهای محلی قسمت اصلی مراسم بعد از ظهر بود که به علت قطع برق با افت کیفیت و ناهماهنگیهایی همراه گردید. آشیقهای اجرا کننده عبارت بودند از:

- اوستاد آشیق مسیح الله رضایی

- اوستاد آشیق علی رمضانی(گونش)

- آشیق محمدعلی صحرایی

- آشیق نادر رنجبر

- آشیق صفدر خدمتی

- آشیق علی ولدخانی

- آشیق محمد خانکی

- آشیق رمضان باقی

- آشیق صفر کریمی

- ....

مراسم در ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

نکات جالب توجه:

- دکتر جواد هیئت که به دلیل مشغله های کاری از شرکت در این مراسم عذر خواسته بودند، پیامی ارسال نموده بودند که توسط دکتر گونئیلی که از تیلیم خان شناسان برجسته کشور است و در هر 5 مراسم حضوری فعال داشته است قرائت گردید.

- حضور جمعیت مخصوصا خانمها تقریبا از کل مناطق ترک نشین ایران از جمله شیراز، ترکمن صحرا و اکثر شهرهای آذربایجان چشمگیر بود به طوریکه تعدادی زیادی از مهمانان با حضور در منازل مجاور مسجد مراسم را دنبال نمودند.

- حاج اسماعیل مرادی پیرمرد روشن دل، با وجود نابینا بودن بسیاری از اشعار تیلیم خان را حفظ بوده و قطعه ای را نیز در مسجد قرائت نمود.

- استاد اسدالله مردانی از نویسندگان قشقایی و مولف کتاب قشقایی سوزلوکو ضمن اشاره به ارتباط تیلیم خان و ماذون قشقایی عنوان کرد: لهجه مرغئی مانند قشقاییها و چهره ها مانند ترکمن هاست. لهجه استاد مردانی را مردم مرغئی شبیه لهجه خود دانستند.

- نمایشگاه و فروشگاه کتاب درکنار مسجد در دو میز جداگانه برگزار شد.

- حاج احمد امیری با اجرای زیبا و بسیار مسلط خود با وجود ازدحام جمعیت در مسجد، تاثیر به سزایی در نظم و غنای علمی مراسم داشته و خیال همه را از بابت مراسم سالهای آتی راحت کرد.

- چندین مقاله و شعر نیز به علت کمبود زمان قرائت نشد از جمله آنها مقاله آقای عبدالعلی مجازی و یاشار اهرلی و قرائت شعر توسط خانم محبوبه امیری و آقایان عیسی کریمی، و ....

- این مراسم به همت دهیاری و شورای اسلامی روستای مراغه(مرغئی) و دوستداران تیلیم خان برگزار گردید.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home