Saturday, September 11, 2010

زبان تركي در دهستان هندودر اراک (شهرستان شازند- استان مركزي-آزربايجان) پاس داشته میشود

شعار ایشان این است که ترکی را پاس بداریم

http://qaraguney.blogfa.com/post-36.aspx

وبلاگ کانون هندودر(http://markazmanh.blogfa.com/):

توی مرکز ما گاهی اوقات آقای ولیئی از فرصت استفاده می کنه و زمانیکه اعضا بیکار می شن آنها را دور خود جمع می کنه و چون علاقه خاصی خودش به ترکی داره و نمی خواد زبان ترکی از یاد بره بین اعضا مسابقه برگزار می کنه و از اعضا کلمات ترکی می پرسه و به آنها جایزه برچسب می ده و این بین اعضا بسیار جالب وجذاب شده و هروقت کارشان تمام میشه دور آقا ولیئی جمع میشن وبه اجرای مسابقه می پردازند. و شعار ایشان این است که ترکی را پاس بداریم .
هندودر در ویکی پدیا:

دهستان هندودر یکی از دهستان‌های شهرستان شازند در استان مرکزی است. زبان اصلی مردم قبلا ترکی آمیخته به اصطلاحات قدیمی ایران(پهلوی)بوده است ولی اکنون بیشتر سکنه آن که از اطراف به آن کوچیده‌اند فارسی صحبت می‌کنند. ساکنین دائمی این شهر حدود 2000 نفر می باشند، و نام خانوادگی غالب در این شهر کارخانه، علی قورچی، کاپله و ... می باشد. آب وهوای معتدل کوهستانی دارد.دارای بارندگی زیاد اکثرا بصورت برف است (بیش از 5۰۰ میلی متر). تابستانهای بسیار خنک دارد. در نزدیکی این شهر سد هندودر قرار دارد که هرساله پذیرای هزاران گردشگر از نواحی مختلف استان می باشد، همچنین در این سد پرورش ماهی نیز به روش قفسه ای انجام می گیرد، و بسیاری از گردشگران برای ماهیگیری یا خرید ماهی به این منطقه می آیند. سد هندودر و پیست اسکی پاکل در اطراف آن از تفرجگاههای این شهر است.

این شهر دارای مراکزی مثل ورزشگاه سرپوشیده - پاسگاه انتظامی - اداره ثبت احوال شهرداری - کتابخانه عمومی - اداره آموزش و پرورش - خوابگاه های شبانه روزی دخترانه و پسرانه برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان و سایر ادارات خدمات شهری و آب لوله کشی بهداشتی و برق و تلفن و لینک اینترنت است. هندودر :دارای آب وهوایی نسبتا گرم درفصل تابستان زمستان دارای آب وهوایی نسبتا سرد وخشک درفصل پاییز دارای آب و هوایی ملایم وکمی سرد همراه با وزش باد وگردوغبار هندودر در فصل بهار زیباترین فصل راداراست باغهای اطراف شهروسدکه درقسمت شمالی شهر هندودر قراردارد چشم اندازی وسیع وزیبا را به معرض نمایش قرارمی دهد وجمال وزیبایی آفرینش خداوند بهتر جلوه می کند همانند آب وهوای بهاری دلهای پاک وبهاری درشهرجای گرفته اند مردمی بااخلاق وباصفا وانقلابی وولایتمداری ومیهمان دوست دارد اززمان شکل گیری انقلاب شکوهمنداسلامی سالهای ۵۶ و۵۷ و۵۸ تاکنون حضوری فعال درعرصه های فرهنگی واجتماعی وسیاسی و... داشته اند درزمان ودوران دفاع مقدس نیز زنان ومردان حمایت بیدریغی از نظام وانقلاب و این مرزوبوم داشته اند تعدادبیش از ۲۰ شهید تقدیم این نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده اند روحشان شاد و راهشان پررهروباد . هندودر مردمان مذهبی دارد که مصداق آن را می توان از مساجدعظیم وپررونق آن فهمید با همت وتلاش خودجوش وباهمیاری تمامی ملت ساکن درهندودر ومقیم تهران اراک وشهرهای دیگر اقدام به مرمت وبازسازی مساجد نموده اند مسجد امام حسین ع ومسجد صاحب الزمان ع که همیشه مساجد با وجود مومنین نمازگزاروبااعتقاد نورانی تر می شوند. [۱] در ضمن در 18 تیرماه 89 شهردار این شهر آقای م ج پور به علت فساد اخلاقی برکنار شده است


مهمترین روستاهای این دهستان عبارتند از:

ده گل زرد عبدي
ده آقبلاغ محمد حسين خان
ده آبخشان
ده نیازاغه
ده مالمبر
ده داود
ده کوثر
خمستان
چال هما
علی قورچی
ده مهدی
ده حسین. بجز روستاهاي گل زرد عبدي، مالمير، چال هما و چنارستان زبان بقیه ترکی است. البته با آذری بسیار متفاوت است.
نام تعدادی از روستاهای سربند(http://saraband.blogfa.com/)
ده کوثر آقچه بلاغ قائیدان خرابه کند برم آباد قشلاق
ایمانلو فاقرلو تیمورخان اسکندرلو ده داود ده مهدی
آقبلاغ سادات آقبلاغ محمد حسن خان قرینه دره چالهما حاج یوسف ارکلو
بن گنبد خشکه در علیقورچی ده حسین ده آقا کهنه حصار
فیزیانه وزمستان گلزرد مالمیر قلعه نو آقچه کندی ملحمدر
گچلو زاغه اکبر آباد نظام آباد روشت کمال صالح ده سلمان
مروار محمود آباد خلج لوزدر سیاه سلطان خلیفه بلاغی
خمستان چم بلاغی دو آب ده نصیر آقبلاغ فرج بیگ مرادخان
گز صاف ده کلبی سلرجلو گلبداغ ده مولا هشیان
توان دشت تلخستان آقاج کندی آب بخشان نیازاغه برج بالان

+ نوشته شده در سه شنبه شانزدهم شهریور 1389ساعت توسط اسدالله امیری | 4 نظر

0 Comments:

Post a Comment

<< Home